Uploaden Documenten

Belangrijke wijziging bij reageren op woningaanbod Woonnet-Haaglanden

Om voor een woning in aanmerking te komen, gelden voorwaarden. Dat kunnen voorwaarden zijn over uw inkomen, uw leeftijd of het aantal bewoners. Voordat we een woning definitief aan u aanbieden, controleren we of u aan de voorwaarden voldoet. Daarvoor hebben we de juiste informatie nodig.

Verkeerd inkomen bij de inschrijving

Het inkomen van de woningzoekende moet passen bij de huur van de woning. Corporaties zijn door de overheid verplicht om dit zo goed mogelijk te doen. Het gebeurt helaas vaak dat iemand toch een ander inkomen heeft dan is gevraagd in de advertentie. De corporatie kan dan niets anders dan de woningaanbieding intrekken. Dat is voor zowel de corporatie als de woningzoekende niet prettig. 

Vanaf 1 september inkomensformulier verplicht

Om deze weigeringen te voorkomen, is het goede inkomen nodig. Daarom vragen we vanaf 1 september om uw inkomensformulier (van de Belastingdienst) toe te voegen op Woonnet Haaglanden. Zonder inkomensformulier kunt u na 1 september niet reageren op het woningaanbod. 

Let op: alle andere formulieren hoeft u pas te uploaden als men u daarom vraagt!

Hoe komt u aan een inkomensformulier?

Een inkomensverklaring is een officiële verklaring van de Belastingdienst met de inkomensgegevens over een bepaald jaar. U kunt deze verklaring gratis opvragen bij de Belastingdienst. Dit kan online via https://mijn.belastingdienst.nl. Let op, hier heeft u wel uw DigiD bij nodig. 

Klik hier voor meer informatie over het opvragen van uw inkomensverklaring bij de Belastingdienst. 

Hoe zet u het inkomensformulier bij uw inschrijving?

De corporatie heeft een inkomensverklaring nodig van alle personen (behalve eventuele kinderen) die op de inschrijving staan. U kunt onderstaande stappen volgen:

  1. Log in op Woonnet Haaglanden en ga naar “Mijn documenten”
  2. Klik op 'Verplichte inkomensformulier(en) en klik op “document toevoegen”.
  3. Kies de persoon van wie het inkomensformulier is 
  4. Met de knop “bestand kiezen” kunt u het formulier toevoegen
  5. Kies het jaar van het inkomen op het formulier (dit is meestal van het afgelopen jaar)
  6. Vul het bedrag in dat op het formulier staat. 
  7. Kies het juiste type inkomensformulier (inkomensverklaring Belastingdienst)

Het uploaden lukt niet! Wat nu?

U heeft geprobeerd het inkomensformulier te uploaden, maar dit lukt niet. U kunt dan op een aantal manieren hulp vragen.

  1. U kunt het contactformulier invullen op de website van Woonnet Haaglanden met de vraag of de medewerkers van Woonnet uw formulier kunnen uploaden, u moet dan wel het formulier bijvoegen;
  2. U kunt bij uw corporatie hulp vragen door langs te gaan of uw corporatie te e-mailen met de vraag of zij het formulier willen uploaden;
  3. Op een aantal plaatsen in de regio worden speciale spreekuren gehouden. U kunt dan op het spreekuur terecht met het formulier, medewerkers regelen het dan ter plekke voor u. Via de website van Woonnet wordt bekend gemaakt waar en wanneer dit plaats vindt.

Uw privacy is belangrijk voor ons!

Uw gegevens zijn vertrouwelijk. U kunt documenten toevoegen en weer verwijderen wanneer u dat wilt. De corporatie kan de gegevens alleen inzien op het moment dat u ook werkelijk een aanbieding van deze corporatie heeft. Andere medewerkers kunnen uw documenten niet inzien, ook niet als u een woningaanbieding heeft. Zij kunnen alleen controleren of er  documenten aanwezig zijn.

Wij doen er alles aan uw documenten volgens de laatste richtlijnen te beschermen. Na een jaar verwijderen wij automatisch alle inkomensdocumenten om te voorkomen dat er verouderde informatie blijft staan. Ook worden ze verwijderd  als u zichzelf (of een andere persoon uit uw huishouden) uitschrijft.

Heeft u nog vragen?

Heeft u naar aanleiding hiervan vragen?  U kunt ons altijd mailen via het contactformulier op de website Woonnet Haaglanden.